Slaaptekort

Deze  week is het de Nationale Slaapweek. Uit onderzoek is gebleken dat ouders  massaal slecht slapen doordat hun kinderen ’s nachts hun slaap onderbreken. Maar liefst één op de zes ouders met kinderen tot vijf jaar slaapt zelfs meer dan twee uur tekort en één op de zeven ouders geeft toe overdag veel beter te kunnen functioneren als het kind beter zou slapen.

‘Een derde van de ouders met kinderen tussen de nul en vijf jaar slaapt één tot twee uur te kort. Een kwart van dezelfde leeftijdsgroep slaapt bij de ouders op de slaapkamer. Maar niet alleen jonge kinderen slapen nog in het ouderlijk bed; vier procent van de kinderen tot en met 12 jaar blijkt ook nog bij de ouders in de echtelijke sponde te slapen.

Dat komt voort uit een peiling van de Nederlandse Vereniging voor Slaap/Waak Onderzoek (NSWO), waarbij voor het eerst wetenschappelijk onderzoek in ons land is gedaan naar de relatie tussen slaap en ouderschap onder bijna 2000 ouders. „Kinderen blijken behoorlijk wat invloed te hebben op de nachtrust van ouders,” stelt NSWO-voorzitter en neuroloog Hans Hamburger.’(telegraaf 23-3-2013)

 

Het is één de van de grootste opvoeduitdagingen bij ouders. Hoe zorg ik ervoor dat mijn kind goed slaapt. Ook op het kinderdagverblijf is dit een hot item.

Als je goed slaapt, heb je meer energie en kan je de opvoeding, je werk, kortom het dagelijkse leven, beter aan.

Als je een kind hebt wat niet goed doorslaapt wordt je moe, wanhopig en er komt een moment dat je er wel even klaar mee bent. Voor je relatie met je kind maar ook met je eventuele partner werkt dit niet positief.

Tijd om serieus naar de slaappatronen van je kind te kijken. Wanneer slaapt het wel goed. Wat is daar aan vooraf gegaan? Vaak heb je als ouder er onbewust voor gezorgd dat je kind een bepaald slaappatroon heeft ontwikkeld. Wat in het begin kan werken of ontstaan is uit nood, maar wat als ze ouder worden voor een echt slaap tekort kan zorgen.

 

Het is van belang om te herkennen wat je als ouder hebt gedaan waardoor je kind nu in dit patroon zit. Hoe kan je dat veranderen?

Kijk naar jezelf en naar je kind en probeer patronen te herkennen en te doorbreken. Zit je kind ook op het kinderdagverblijf bespreeek dit dan ook daar. Samen weet je meer dan één. Soms ben je zo moe dat je even geen oplossing ziet, kijk dan of je, je kind een keertje ergens kan laten logeren zodat jezelf een goede nacht kan maken. Is dit geen mogelijkheid vraag dan eens of je kind een keer extra naar het kinderdagverblijf kan. Gebruik die dag dan niet om schoon te maken of  te werken maar om uit te rusten, ga slapen of iets anders doen waardoor jezelf tot rust komt zodat je daarna met frisse energie het slaappatroon van je kind kan doorbreken.

Leave a Reply